le marche

ontdek deze magische regio met ons

Activiteiten in Le Marche: Kajakken bij Monte Conero

Kajakken in le marche

We zijn zo blij om onze eerste “gast” blogger te verwelkomen: Ingrid! Ingrid en haar familie komen al vele jaren naar Le Marche en weten wat er allemaal te doen is in de regio. We waren zo blij toen Ingrid ermee instemde om te schrijven over haar ervaring met kajakken bij Monte Conero in Ancona. Als je in de Nederlandse regio Limburg woont, dan raden wij je ten zeerste aan om haar fysiotherapie praktijk te bezoeken (website)!

Kajakken bij Monte Conero

Het is donderdagmorgen, wanneer om 6.30 uur al de wekker gaat. Ongebruikelijk in onze vakantie, maar daar staat vandaag iets heel leuks tegenover. We hebben namelijk om 8.30 uur afgesproken met Monique, om te gaan kajakken rondom Monte Conero. Monte Conero is een prachtig stukje natuur aan de Adriatische Zee nabij Ancona in de Marken.

Hoe je er komt

Na een kort autoritje vanuit Numana, parkeren we even voor 8.00 uur de auto op een grote parkeerplaats aan de Via Dante Alighieri in Sirolo (kijk hier). Het belooft een mooie zonnige dag te worden, dus we zetten de auto onder een grote boom, op dit tijdstip is er nog plek genoeg.

Na een kort klimmetje richting het centrum, treffen we Monique in het Parco della Repubblica in Sirolo. Vandaar uit is het een stukje wandelen naar Spiaggia San Michele, een geweldig mooi “verborgen” strandje, omgeven door krijtwitte rotswanden en een strakblauwe zee.

mooiste stranden
Spiaggia di San Michele

De wandeling op zich is al een belevenis, een grindpad kronkelt zich langzaam, en soms wat steiler, naar beneden. Wil je wat sneller beneden zijn, kun je ook op sommige stukken kiezen door een afkorting via een trap. Voor deze wandeling zijn (water)schoenen geen overbodige luxe. Door het verborgen karakter, komen hier voornamelijk lokale badgasten.

Het kajakken

Eenmaal beneden op het strand aangekomen, gaan we naar Conero Style waar onze kajaks gereserveerd zijn. Het is mogelijk om een eenpersoonskajak of een tweepersoonskajak te huren. Na een korte uitleg met betrekking tot het gebruik van de kajak, kiezen we het ruime sop.

Kajakken in le marche
De kajaks bij Conero Style

Spiaggia di San Michele

Als eerste staan de “Due Sorelle” op het programma, twee rotspunten die als twee gezusters naast elkaar in het water voor de kust liggen. Op het gelijknamige strand bij deze rotsen, meren we even aan, om van de omgeving te genieten.

Op dit strandje kun je alleen over water komen, er vaart dan ook regelmatig een boot om mensen af te zetten, of juist weer op te pikken. De één blijft voorzien van parasol en proviand een hele dag, de ander gaat na een uurtje weer terug naar het vasteland.

Le Due Sorelle

Portonovo en La Capannina

Wij gaan na een half uur ook weer verder en kajakken langs de kust richting Portonovo. Onderweg komen we meerdere strandjes tegen, van klein tot wat groter, en mensen die langs wanden lopen of zelfs klauteren, om op deze strandjes te komen. Meestal via een ander strandje, want de meeste van deze strandjes zijn niet via het achterland te bereiken.

Ongeveer 2 uur na vertrek, komen we aan op het strand van Portonovo, een strand zoals we dat van Italië kennen, met “ombrelloni e lettini”, en hippe strandtentjes. Bij één van die tentjes, La Capannina, verwennen we de inwendige mens met een hapje en een drankje, want kajakken maakt dorstig en hongerig.

activiteiten in le marche
De terugweg naar spiaggia di san michele

Na ruim een half uurtje pauze aanvaarden we weer de terugreis richting Sirolo. Waar we op de heenreis vooral rustig genoten van kustlijn, hebben we ons op de terugweg wat meer gericht op het kajakken zelf. Uiteraard met nog steeds oog voor al het moois om ons heen.

Uiteindelijk arriveren we tegen 12.30 uur, na ruim 12 kilometer kajakken, weer bij Conero Style op het Spaggia di San Michele.

Na het inleveren van de kajaks, even omkleden en het weer terugwandelen naar het centrum van Sirolo. In Sirolo hebben we de activiteit afgesloten met een lekkere gelato op het Piazza Vittorio Veneto.